نظر به سیاست‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در حمایت از تولید داخل و توجه ویژه به شرکت‌های تولیدی صنعت مخابرات کشور، ماهنامه نسل چهارم در شماره بیست و هفتم ، به مباحث مرتبط با سیاست های تشویقی وزارت ارتباطات در حمایت از تولید داخل و دیدگاه‌های تنی چند از مدیران صنعت مخابرات کشور پیرامون این سیاست ها پرداخته است.
به گزارش سیتنا، پاسخ‌های مهندس محمد مهدی حسین پور، مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران به سوالات ماهنامه نسل چهارم را بخوانید:
 
از آنجا که کارخانجات مخابراتی ایران اولین و بزرگترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در کشور بوده است، زمینه های تولیدی حال حاضر آن شرکت را در حوزه صنعت ارتباطات کشور تشریح فرمایید. با عنایت به برخورداری شرکت ITMC از دو صنعت بزرگ الکترونیک و مکانیک و با بهره مندی از کارشناسان زبده در بخش های R&D، مهندسی و تولید،گام های مفیدی در حوزه فناوری های نوین برداشته شده و در حال حاضر با سبد محصول زیر، در حوزه صنعت ارتباطات کشور مشغول به فعالیت می باشد:
  • طراحی و تولید انواع تجهیزات در بستر Passive و Active حوزه FTTX مبتنی بر تکنولوژی GPON
  • طراحی و تولید تجهیزات و Node های بستر اینترنت اشیاء (IOT) در حوزه های مخابرات نیرو، کشاورزی، حمل و نقل و شهر هوشمند
  • طـراحی و تولید انـواع راک ها و کابینت های مـخابراتی به عنوان Service Rack شـامل راک های رکتی فایر ، باتری و ترانسمیشن
  • طراحی و تولید انواع کولرهای مخابراتی بر اساس پیشرفته ترین فنـــاوری روز در ظرفیـت های مختلف و طراحی و تولید رکتی فایرهای مخابراتی
  • انجام پروژه های کلید در دست و همچنین خدمات نگهداری، پشتیبانی و بهسازی شبکه مادر مخابراتی استانهای مختلف
مصاحبه ماهنامه فصل چهارم با مدیریت محترم عامل کارخانجات مخابراتی ایران جناب آقای مهندس حسین پور
 
شرکت های صنعت ارتباطات کشور در مسیر رقابت با شرکت های پیشروی این صنعت در دنیا باید در چه مسیرهایی گام بردارند؟
بی شک تقویت دانش فنی و بومی سازی تکنولوژی های نوین جهانی و افزایش کیفیت محصولات، به موازات حمایت های دولت از تولید داخل و همچنین بهره مندی از توان علمی شرکت های دانش بنیان در صنایع، زمینه ساز رقابت با شرکت های پیشروی این صنعت می باشند.
 
برای بومی سازی صنعت ارتباطات و حوزه سایبری در کشور چه پیش شرط هایی وجود دارد و در ادامه این مسیر از چه مشوق ها و حمایت هایی باید استفاده شود؟
بی شک راه اندازی سرویس ایمیل و شبکه های اجتماعی داخلی، میزبانی اینترنت در داخل کشور، سرویس و پرتال های اطلاع رسانی در داخل کشور، تولید نرم افزارهای ملی به عنوان جایگزین نرم افزارهای خارجی، راه اندازی کتابخانه های الکترونیکی و نرم افزاری در داخل کشور، استفاده از DNS سرورهای داخلی، تقویت شبکه اینترانت داخل کشور و ایجاد سیستم های ذخیره سازی و فضاهای ذخیره سازی ابری در داخل کشور به عنوان پیش شرطهای بومی سازی صحیح ارتباطات و حوزه سایبری می بایستی مدنظر مسوولین محترم قرار گیرد.
 
آن شرکت محترم در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور، چه گام هایی برداشته است و چه برنامه هایی برای آینده مد نظر دارد؟
با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و در راستای تحقق عملی این مهم ، شرکت کارخانجات مخابراتی ایران با هدف بومی سازی محصولات مبتنی بر تکنولوژی های نوین در حوزه ارتباطات و با تاثیر پذیری مثبت از شرایط تحریم، اقدام به برداشتن گام های موثر در حوزه سخت افزار و نرم افزار بومی نموده، لذا با توجه به حرکت و رشد شبکه ارتباطات کشور به سمت FTTX و IOT و چالش های امنیتی پیش رو در این حوزه ها، شرکت کارخانجات مخابراتی ایران، برنامه های مدونی در راستای طراحی و تولید نرم افزارها ، دیتابیس و سرورهای بومی بر اساس Data Mining و Cloud و نودها در دستور کار خود قرار داده و در همین راستا، دستیابی به دانش روز و بومی در حوزه های مذکور، محقق گردیده است. 
 
پیشنهاد شما به وزیر ارتباطات در راستای حمایت از این صنعت و رشد و توسعه آن در کشور چیست؟
با توجه به استراتژی اخذ شده در شرکت و با هدف ورود به حوزه FTTX و خـرید ماشـین آلات مورد نـیاز و اخذ اولیـن قرارداد FTTX در قـالب مناقصه برگزار شده شرکت مخابرات ایران ، انتخاب شرکت ITMC به عنوان هـسته توانمند تولید کننـده تجهـیزات مذکور در قالـب یـک بازار بالفعل در حوزه مخابرات مد نظر قرار گرفته است، لذا پیشنهاد می گردد استراتژی استفاده حداکثری از توانمندی های شرکت کارخانجات مخابراتی ایران در دو بخش Active و Passive حوزه FTTX ، تدوین و اجرائی گردد. همچنین با عنایت به طراحی و تولید راک های Transmission ، باطری، رکتی فایر، منابع تغذیه، BBU ، کافو و همچنین کولرهای مخابراتی در سه سال اخیر در شرکت ITMC و وجود دانش فنی و عدم نیاز به سرمایه گذاری جدید، الزام اپراتورهای مخابراتی به استفاده از محصولات این شرکت می تواند به عنوان بازار حائز اهمیت در دستور کار قرار گیرد. شایان ذکر است با توجه به بستر مناسب سخت افزاری، نرم افزاری و نیروی انسانی متخصص در مجموعه، توجه خاص به تولید تجهیزات Active در بخش های رادیویی و هسته شبکه های نسل چهارم و پنجم تلفن همراه از طریق مشارکت شرکت های معتبر خارجی و با هدف انتقال دانش فنی و تـکمیل ظرفیت های موجـود این صنعت ملی نیز می تواند به عنوان گام بعدی، مد نظر قرار گیرد.